Om Behalf

Dette er oss

Behalf er et designbyrå med erfarne håndverkere og rådgivere. Vi er så langt syv seniorer, alle med bakgrunn fra design-, UX- og teknologibransjen.

Vi jobber mest med å lage digitale tjenester og verktøy. Med det som utgangspunkt jobber vi også strategisk og operativt med merkevare, innhold og visuell identitet.

Innekontor.
Utekontor.

Slik tenker vi om design

Estetikk, brukeropplevelse, teknologi og universell utforming henger tett sammen.

Stadig flere mennesker bruker mye tid hver dag på å løse ulike oppgaver på en skjerm. Vi vil at alt vi lager skal bidra til å gjøre opplevelsen bedre for den som skal bruke det. At det er brukervennlig og lagd på en måte som ikke ekskluderer noen, er en selvfølge. Men en god opplevelse er mer enn fravær av frustrerende hindringer. Derfor gjør vi alt vi kan for at det vi lager også skal oppleves bra å bruke.

Vi går ikke med på at det finnes noen motsetning mellom brukervennlighet og estetikk. Det er ikke greit å lage noe som er stygt, men fungerer, og det er like ugreit å lage noe vakkert som ikke virker. Vi er ikke fornøyde før vi har lagd noe som både fungerer, er enkelt og ser bra ut, slik at vi kan vite at vi har bidratt til at brukernes hverdag blir litt bedre.

Brukertesting ute i den virkelige verden.

Slik jobber vi

Alle i Behalf har i mange år tilhørt Norges fremste fagmiljøer på bruker- og kundeopplevelse. Vi behersker de aller fleste metoder, prosesser og teknikker, og har nok erfaring til at vi ikke prøver å selge noen av dem.

I et fagfelt der mye styres av skiftende trender og litt for mange aktører slår litt for vilt rundt seg med buzzord og motebegreper, er vi mest opptatt av å ha riktig fokus. Design thinking, tjenestedesign, Customer Experience-workshops og Google design sprint / Google Brand sprint kan alle være nyttige som hhv faglige tilnærminger og metoder, men ingen av dem har noen egenverdi, ingen av dem er selve målet. Leveransen vår er aldri en designsprint eller et smidig-prosjekt. Leveransen vår er en løsning på det problemet kunden vår vil ha hjelp til å løse.

Joakim holder foredrag om testing, brukeropplevelse og universell utforming. Her på en meetup i 2019.
Eivind holder foredrag om merkevare, identitet, kundeopplevelse og digitalisering. Her på Webdagene (nå Y Oslo) i 2018.

For oss handler design om disse tre tingene:

  • Å forstå problemer
  • Å finne og velge en mulig løsning
  • Å lage den beste løsningen på den beste måten

Det første handler om innsikt, kunnskap og analyse. Det andre om strategi og kreative prosesser, og det siste om detaljering, praktisk design og utvikling. I våre kundeforhold jobber vi med alle de tre delene av designprosessen.

Hvis du har en utfordring du tror kan løses digitalt, og vil ha hjelp til å finne ut hvordan, er det oss du skal snakke med. Hvis du allerede har bestemt deg for en bestemt løsning og bare ønsker å sette bort selve «utviklings- og implementeringsjobben», er ikke vi de som egner seg best til å hjelpe deg.

Hvis det er slik at du selv vet best, er det bedre om du ringer et billigere byrå. Hvis du trenger hjelp og vil ha valuta for pengene, velg oss.

    Propr.no
    Foodsteps
    Teston
    Kahoot!

Vi jobber med nye startup-selskaper som Propr.no, Foodsteps og Teston, men også med mer etablerte merkevarer som Kahoot!

Forventinger til kundene våre

Vi jobber selvfølgelig ikke gratis, men vi krever mer enn honorarer.

Vi vet at hva enn vi lager, så blir det aldri bedre enn det kundene våre selv greier å gjøre det til, og ikke minst forvalte, etter at vi er ferdige med vår del av arbeidet.

Vi påtar oss ikke oppdrag av typen “jeg setter bort dette problemet og får en løsning tilbake”, for vi vet at selv om vi lager noe veldig fint, vil det gå i stykker uten eierskap og entusiastisk forvaltning fra kundens side etter lansering. Derfor foretrekker vi å jobbe tett sammen med kundene våre, og helst sitter vi sammen med kunder de fleste av ukens dager. Så hvis du er villig til selv å investere tid og krefter i det som skal lages, og hvis du sørger for at de vi skal jobbe sammen med får det de trenger av mandat, prioritet og ressurser, er du akkurat en sånn kunde som vi elsker å jobbe sammen med.

De fleste av våre kunder er på en eller annen måte i en startup-fase. Enten fordi de driver et nystartet firma med et nytt produkt, eller fordi de lager noe nytt på en ny måte i en eksisterende virksomhet. Det viktigste for at vi skal få bidratt med noe bra, er at kundene våre er villige til å gå ut av vante spor og åpne for å tenke nytt.

Har du en utfordring vi kan hjelpe deg med?

Vi tar gjerne en uforpliktende prat med deg, så finner vi ut av det sammen. Kontakt rådgiver og daglig leder Eivind Lund på eivind@behalf.no eller 481 22 250.